Egész életemben filmet forgattam. Na nem stábbal, a fejemben forgott az a film, de mindig bekapcsolt a kamera, ha fontos vagy csak szép történt, és készült egy snitt.
Színésznek képeztek az érettségiig. Kezdődött a klasszikus balettel négyévesen, aztán színjátszókör, és végül az i-re a pont, a Vörösmarty Mihály Gimnázium dráma tagozata. Színjátszás, beszédtechnika, színháztörténet – akár matekóra helyett is. Független Színpad-osok színistúdiót alapítottak, Ruszt József volt a felvételi bizottság elnöke, én meg tagja lettem az Írisznek. Csurgói Diákszínjátszó Fesztivál, sok-sok fellépés, színészéletek testközelből, és folytonos viták a barátokkal: hogyan akarhat egy színész inkább filmet forgatni, mint színpadon lenni? Mert én ezt akartam, a közeliket, az ellesett életet, a projektalapú munkát, az egyszer elmesélt, dobozba zárt történeteket. Ezért amikor megértettem, hogy ilyenre Magyarországon nem képeznek, elkanyarodtam.
Angol szakra mentem, mert angoltanfolyamra már azelőtt beírattak a szüleim, hogy írni tudtam volna. Még játszottam egy Brecht darabban Fenyő Ivánnal, de az is színház volt, nekem játék. Munkám akkoriban a modellkedés lett, kifutón sétálás, divatfotózás, fellépés a londoni Royal Albert Hallban és néhány reklámfilm forgatás. Igazolta a mániámat, hogy az volt nekem a legotthonosabb. Én nem untam a hosszú várakozást, bírtam az ismétléseket, tudtam, hogy a kamera valójában szem.
Kommunikáció szakon diplomáztam végül, elektronikus média szakirányon. Modellből médiamunkásra váltottam: TV-ztem, rádióztam, újságot is írtam az egyetem alatt, hogy megtudjam, melyiket szeretem. De politikáról nem szívesen kérdeztem, művészetről pedig bár szívesen, azért legszívesebben mégis én nyilatkoztam volna a magam műve okán. Ezért megírtam első könyvemet, egy regényt az internetes társkeresésről (Webszerelem, 2008), amelyik hál' isten országos terjesztettségű lett, és lettem is interjúalany TV-ben, rádióban, újságban. A kisfiam születésekor született meg a második könyvem, egy dalszövegkötet (20 dalszöveg dalt keres, 2010).
Aztán a négyhónapos babával a karomban, férjemmel az oldalamon kirepültünk Amerikába, és Los Angelesben éltünk egy évet. Félidőben ért el az Ulpius-ház Könyvkiadó szerződése, amikor pedig hazaérkeztem, egy sajtóanyag várt az emiljeim között, hogy 2012. őszén elindul Magyarország első akkreditált filmszínész iskolája. A GO TO CASTING! Filmszínész Iskola alapító-igazgatója a filmes castingokban nemzetközi tapasztalattal bíró Salamon András filmrendező, forgatókönyvíró, producer, egyetemi tanár, aki a szakma prominenseivel együtt hat féléven át képez filmszínészetre - engem is, merthogy felvételt nyertem az induló osztályba.
Rendezői instrukciók: Salamon András
Színészmesterség: Pokorny Lia, Kamarás Iván
Filmkészítési alapismeretek: Tóth Zsolt HSC
Filmszínész hatáselemzés: Incze Ágnes
Beszédtechnika: Wacha Imre, Szabó Vera
Ének: Keszei Bori
Mozgás: Lipka Péter (Kontakt Stúdió)
Filmtörténet: Fábics Natália
Drámatörténet, dramaturgia: Csáki Judit
De járt nálunk órát adva, vizsgánkra felkészítve vagy vizsgánkat nézve és értékelve Sándor Pál filmrendező-forgatókönyvíró-producer; Für Anikó, Ónodi Eszter, Gyabronka József, Miklós Marcell, Thuróczy Szabolcs, Bánfalvi Eszter és Szamosi Zsófia színművészek; Gerendás Péter és Bródy János énekes-gitáros-dalszerzők; Kornis Mihály és Tasnádi István írók; Banner Szűcs Loránd (Banner Casting) casting director, Bémer Miklós fotográfus, Vörös Róbert dramaturg-rendező, Jordán Tamás színész-rendező-színigazgató.
Mi pedig osztálykirándultunk már az Origo Filmstúdióba is, mint gyárlátogatás.
Kamarás Iván tanárurat négy jelenetben segíthettem egy amerikai film casting videójának elkészítésében.
Gárdos Péter filmrendező és Rozgonyi Ádám rendező-forgatókönyvíró irányításával heteken át színészvezetés gyakorlaton forgattunk az MTVA stúdiójában a BKF Művészeti Intézetének rendező szakosaival.
Salamon András tanárúr irányításával a Színművészeti Egyetemen heteken át színészvezetés gyakorlaton forgattunk az SZFE stúdiójában az SZFE vágó szakosaival.
I. évvégi vizsgánkon a Centrál Színházban szakmai közönségnek mutatkoztunk be filmes monológokkal, jelenetekkel, dalokkal.
II. évvégi vizsgánkon a Centrál Színházban Pintér Béla 'Szutyok' című darabját mutattuk be Miklós Marcell és Gerendás Péter tanárurakkal állva egy színpadon. Ezt az előadásunkat aztán a Színházak Éjszakája repertoárjába is felvette a Centrál Színházba.
III. évvégi (záró)vizsgánkon az Eötvös 10 Közösségi és Kulturális Színtéren Gogol Revizor-jának átiratát mutattuk be Miklós Marcell rendezésében, majd másnap este Hans Sachs vásári komédiákat Jordán Tamás rendezésében.
Filmrendező szakosok (SZFE, BKF - ma BMF -, EKF) diplomafilmjében, vizsgafilmjeiben forgathattam közös jeleneteket Kamarás Ivánnal, Nyakó Julival, Vágó Istvánnal, Benedek Miklóssal és szerepelhettem közös filmben Andresz Katival, közös szkeccsfilmben Székely B. Miklóssal, Nagy Zsolttal, Kálid Artúrral és Miklós Marcell tanárúrral, többek közt az Origo Filmstúdióban,. És szerepet kaptam egy Salamon András tanárúr által rendezett, Incze Ágnes tanárnő által vágott kisfilmben is. E filmek közül többet is filmfesztiválokra válogattak be, és így moziban, nagyvásznon vetítettek.
Második gyermekemet - ezúttal egy kislányt - már Amerikában, Los Angeles-ben szültem. Ekkor derült ki végérvényesen, milyen mélyen van bennem az angol nyelv - anyukámnak hála -, mert amerikai bábák és dúlák segítő gyűrűjében vajúdva egy teljes napon át, majd ezután a kórházban még doktorokkal is konzultálva mindvégig olyan biztonságban éreztem magam, mintha anyanyelvem ölelne körül.
Amíg anyai ösztöneim nem engedtek, vissza kellett utasítsak norvég filmrendezőt, színműs rendező-hallgatót, és sok más olyat még, akikkel pedig örömmel dolgoztam volna együtt. De egy anya agya csak ha a gyerekeit biztonságban tudja, akkor képes figyelni másra is.
Aztán mégiscsak csattant a csapó. Forgathattam közös jelenetben Derzsi Jánossal egy Tóth Krisztina novellákból készült szkeccsfilmben. Elsőszámú jelölt lettem egy Cate Blanchett filmben. Visszautasítottam visszautasíthatatlan ajánlatot amerikai moziban.
És tovább forog a film.
Idegenek (színes magyar szkeccsfilm, 2019)
Hivatalnoknő
Rendező: Török Éva
Partnere lehettem: Derzsi János
Szerencsés Dickens (színes magyar kisjátékfilm, 2016)
Pincérnő
Rendező: Balla Dávid
Partnere lehettem: Benedek Miklós
A Filmhét kisjátékfilmes versenyszekciójában vetített film (Cinema City MOM Park mozi, 2016)
Éjjeli utazó (színes magyar kisjátékfilm, 2015)
Dr. Semlaky Mariann Éva
Rendező: Becskei Gábor
Partnere lehettem: Vágó István
A Karlovy Vary-i Filmfesztivál diákfilmes szekciójának magyarországi előválogatójába került film
A BuSho (Budapest Short) Nemzetközi Rövidfilm Fesztiválon vetített film (Puskin Mozi, 2015)
A Szolnoki Nemzetközi Tudományos Filmfesztiválon vetített film (Tisza Mozi, 2015)
Az Átrium Film-Színházban vetített film (2015)
A Filmhét kisjátékfilmes versenyszekciójában vetített film (Cinema City MOM Park mozi, 2016)
Zöld fény (színes magyar kisjátékfilm, 2015)
Videojátékanya
Rendező: Molnár Dániel
Ponty (színes magyar kisjátékfilm, 2015)
Edit
Rendező: Mózes Gergő
Indifference (FF magyar kisjátékfilm, 2015)
Randevúzó nő
Rendező: Salamon András
Operatőr: Szabó Gábor
Hajnal (színes magyar kisjátékfilm, 2014)
Anya
Rendező: Fekete Tamás
Apám megmutatja (színes magyar kisjátékfilm, 2014)
Pultos lány
Rendező: Rattner Richárd
Producer: Géczy Dávid
Partnere lehettem: Kamarás Iván
A Filmhét kisjátékfilmes versenyszekciójában vetített film (Cinema City MOM Park mozi, 2014)
Hogyan legyünk boldogtalanok? (színes magyar kisjátékfilm, 2014)
Ilona
Rendező: Székely Zsófia
Hagyj élni! (színes magyar szkeccsfilm, 2014)
Szerető
Rendező: Becskei Gábor
Partnere lehettem: Nyakó Júlia
Zsiráf (színes magyar kisjátékfilm, 2014)
Közönyös nő
Rendező: Nagy Ágnes Dorottya
MobilVers (mobilfilm, 2013)
József Attila: A bűn
Rendező: Kamarás Iván
Toni & Guy Hair Show at Events Hall (2003)
Modell
Wella Show a Budapest Kongresszusi Központban (2001)
Robot lány
Rendező: Náray Tamás
Wella Turné (2000)
Robot lány
Rendező: Náray Tamás
Alternative Hair Show at Royal Albert Hall (2000)
Tél
Rendező: Náray Tamás
Offline Divatszínház (2000)
Táncos
Frank Wedekind: A tavasz ébredése (TV, 1994)
Márta
Rendező: Kováts Kristóf
Federico García Lorca: Mariana Pineda (1993)
Mariana Pineda
Rendező: Kováts Kristóf
Hans Sachs: Férj a gyóntatószékben
Margaréta, a feleség
Bemutató: 2015. június 23., Budapest, Eötvös 10 Közösségi és Kulturális Színtér
Rendező: Jordán Tamás
Revizor (Gogol-átirat)
Kovácsné Izabella, polgármesterné (Anna Andrejevna átirat)
Bemutató: 2015. június 22., Budapest, Eötvös 10 Közösségi és Kulturális Színtér
Rendező: Miklós Marcell
A szerelmes szív szenvedései
Sylvia Plath
Bemutató: 2015. május 22., Budapest, Józsefvárosi Galéria és Rendezvényközpont
Rendező: Vörös Róbert
Pintér Béla: Szutyok
Irén
Bemutató: 2014. június 28., Budapest, Centrál Színház
Színházak Éjszakája: 2014. szeptember 20., Budapest, Centrál Színház
Rendező: Salamon András
GO TO CASTING! Premier
Ginger (Martin Scorsese: Casino), Róza (Füst Milán: Boldogtalanok), Karády-dal
Bemutató: 2013. június 21., Budapest, Centrál Színház
Rendező: Kamarás Iván, Pokorny Lia, Salamon András
Bertold Brecht: Ember-ember
Feleség, papnő
Bemutató: 1999, Budapest, Pataky Művelődési Központ
Rendező: Bodnár László
Átváltozások (mozgásszínház)
Lány
Bemutató: 1995, Budapest, Írisz Színpad
Rendező: Kovács Kristóf
Vásári komédiák Carmina Burana (Carl Orff) dalokkal
Füvesasszony
Bemutató: 1994, Etyek, Etyeki Búcsú
Rendező: Vidovszky György
Frank Wedekind: A tavasz ébredése
Márta / Ilze
Bemutató: 1993, Bodajk, Művelődési Ház
Vörösmarty Mihály Gimnázium: 1993, Budapest, VMG Díszterem
Országos Diákszínjátszó Fesztivál: 1993, Csurgó
Rendező: Kováts Kristóf
Federico García Lorca: Mariana Pineda
Mariana Pineda
Bemutató: 1993, Bodajk, Művelődési Ház
Rendező: Kováts Kristóf
Via - Darnyik Szilvia: 20 dalszöveg dalt keres (dalszövegkötet - Budapest, 2010)
író
Egy fiú egyszer arra kért, írjak szöveget egy dalára, mert együttest alapítana. Banda végül nem lett, de a dalszövegírást azóta sem hagytam abba. Így lett a második könyvem dalszövegkötet, melyben húsz dalszöveg várja zeneszerzőit.
Via: Webszerelem (regény – Budapest, 2008)
író
Az internetes társkeresés kortünet. Mégis első regényem megszületéséig nem volt irodalmi feldolgozása a hazai könyvpiacon. Ezért saját tapasztalataim nyomán megszületett a huszonéves médiamunkás lány története, aki regisztrál egy internetes társkeresőbe, és négy hónap alatt tucatnyi, weben megismert férfival tesz kísérletet a közösjövő-építésre. Az országos terjesztésű regény 5.000 példányban jelent meg.
HazaiDivat.hu
alapító-főszerkesztő, újságíró
Hiánypótló médiumot hoztunk létre, amikor teret adtunk a magyar iparművészet akkor még alig-publicitást-kapó alkotóinak, alkotásainak. A magyar divatéletről tudósító, havi 120.000 látogatót vonzó portál 'szülőanyjaként' újságírók és fotósok munkáját irányítottam, valamint tudósítottam nemzetközi elismertségű tervezőink exkluzív divatbemutatóiról és portréinterjúkat készítettem velük karriertörténetükről.
Divat.hu / Fashion.hu
szerkesztő
A divattematikus portál újrastrukturálása volt a feladatom.
Ungarn Spiegel
újságíró
A havi magazinban kulturális eseményekről, vezető tervezők divatbemutatóiról tudósítottam az újság Magyarországon élő, német anyanyelvű olvasóit.
Táncmámor Magazin
újságíró
A versenytánc szaklapban saját rovatot kaptam, melyben havonta tárcákat publikáltam. Emellett interjúkat készítettem a versenytánc prominens személyiségeivel és olyan művészekkel, akiket a tánc ihletett meg. De táncversenyekről és exkluzív divatbemutatókról is tudósítottam a havonta megjelenő magazin olvasóit.
96.8 Rádió 17
szerkesztő-műsorvezető
Szerkesztő-műsorvezetője és 'szülőanyja' voltam a Rendhagyók című heti magazinműsornak, melynek alcíme az Egy műsor az előítéletek ellen volt. A félórás adásokban interjúpárokat készítettem az átlagostól eltérő életvitelű, értékrendű emberekkel, akik őszintén vallottak magukról és az adott deviancia szakértőivel, akik az adott másság okairól beszéltek. A műsor alapelve az volt, hogy a megértés segíti az együttélést. A rádiót akkor Polgár Gyula főszerkesztette, a híreket pedig Szöllősi Györgyi, de Gellért András is megfordult a rádiónkban.
Satelit Televízió
szerkesztő-riporter
A televízió híradójánál kezdtem dolgozni szerkesztő-riporterként és fordítóként (angol-magyar), később pedig magazinműsor szerkesztő-riportere, valamint főműsoridőben sugárzott, élő show-műsor szerkesztője voltam.
L'Oreal hajhab reklámfilmje
szereplő
A reklámfilm budapesti stúdióhelyszínén egy bár volt berendezve, ahol tucatnyi fiú és lány bulizott, csevegett, köztük én is.
Európai Uniós csatlakozás reklámfilmje
szereplő
Az uniós csatlakozást népszerűsítendő forgott reklámfilm Budapesten, ahol egy utcai versenyfutás résztvevőjeként futottam a tömeg élén.
Toni & Guy Hair Show - Budapest, Events Hall
modell
A Schwarzkopf európai turnéjának budapesti állomásán, a Hajógyári-szigeten voltam modellje a Schwarzkopf által bemutatott Toni & Guy-nak.
Keyo divatfotózás
modell
A Keyo márka számára készült többoldalas divatanyag a Free Magazin számára.
Wella Show - Budapest Kongresszusi Központ
modell, táncos
A Wella Túrné lezárásaként, a Stella Nemzetközi Divatfórum azévi főprogramjaként mutattuk be az országos turné hajshow-ját Náray Tamás koreográfiájával, amely addigra már kicsit az enyém is lett.
Wella Turné – Magyarország megyeszékhelyei
modell, táncos
Náray Tamás koreografált és tervezte a fellépőruhákat, a Hajas László vezette Wella Top Team készítette a frizurákat, így turnéztuk körbe az országot, heteken át.
Alternative Hair Show – London, Royal Albert Hall
modell, táncos
Maga a nagy Vidal Sassoon is úgy gondolta, Hajas Lászlónak helye van a világ mesterfodrászai között, ezért első kelet-európaiként őt hívták meg 2000-ben a londoni Royal Albert Hallban évente megrendezett nemzteközi hajshow-ra. Nyolc modellt vitt, köztük engem is, Náray Tamás koreografált és tervezte a fellépőruháinkat. Vivaldi Négy évszakját ifj. Rátonyi Róbert transzformálta elektronikussá, mi pedig táncban mondtuk el, 5000 fős közönség előtt.
Offline Divatszínház – Budapest, Petőfi Csarnok
modell, táncos
A Petőfi Csarnok nagytermében, 2000 fős közönség előtt, háromnapos divatbemutatón debütáltam modellként. Világmárkákat és alternatív hazai tervezőket bemutató táncos divatshow volt, ahogy a később Hollywoodba települt Norman Gábor koreográfiái miatt legendássá vált Offline Divatszínház mindig.
GO TO CASTING! Filmszínész Iskola
Magyarország első akkreditált filmszínész iskolájának induló osztályába nyertem felvételt, ahol hat féléven át képeztek filmszínészetre.
Rendezői instrukciók, iskolaigazgató: Salamon András
Színészmesterség: Pokorny Lia, Kamarás Iván, Miklós Marcell, Bánfalvi Eszter, Szamosi Zsófia, Vörös Róbert, Jordán Tamás
Filmkészítési alapismeretek: Tóth Zsolt HSC
Filmszínész hatáselemzés: Incze Ágnes
Beszédtechnika: Wacha Imre, Szabó Vera
Ének: Keszei Bori, Gerendás Péter
Mozgás: Lipka Péter (Kontakt Stúdió)
Filmtörténet: Fábics Natália
Drámatörténet, dramaturgia: Csáki Judit
Egyetemi diploma: SZTE-BTK, Budapest Médiaintézet
Kommunikáció szak - Elektronikus sajtó (TV, rádió, Internet) és Nemzetközi kommunikáció szakirány
Tanáraim többek közt: Cserhalmi Imre, Szegvári Katalin, Havas Henrik, B. Tóth László és Varsányi Zsuzsa
Budapesti Műszaki Egyetem – GTK
Angol szakfordító- és tolmácsképző
Balás Eszter beszédtechnika-kurzus
Beszédtechnika
Pázmány Péter Katolikus Egyetem – BTK
Angol-Kommunikáció szakpár
Gimnáziumi érettségi: Vörösmarty Mihály Gimnázium – Budapest
Dráma tagozat
Dráma-tanáraim: Székely István, Novák Géza, Nagy Miklós, Vidovszky György, Keresztúri József (tagozatvezető)
IRIS Színi Stúdió
A Független Színpad-osok által alapított IRIS Színi Stúdióba Ruszt József vezette bizottság vett fel színésztanoncnak. Gimnáziumi éveim alatt, a Vörösmarty Dráma-tagozatával párhuzamosan itt is színpadi színészetre képeztek és számos fellépéssel szereztem színészi gyakorlatot az IRIS Színpad utazó produkciójában.
Színészmesterség, rendezői instrukciók, stúdióvezető: Kováts Kristóf
Beszédtechnika, ének: Balás Eszter
Színpadi mozgás, tánc: Ponó István
Bakó Gábor jazztánc-kurzus az Aranytízben
Kihagyok pár évet, aztán újból visszatérek, ahogy az életem ritmusa adja.
Jeszenszky Endre balett-kurzus az Aranytízben
A Mesternél folytattam a négyévesen elkezdett balettet.
Palládium Színjátszó Csoport az Aranytízben
Kállay Ilona színművésznő húga, a szintén színésznő Tornyai Magda vezetett gyerekszínjátszó csoportot a mai Aranytíz Művelődési Központban, akkor Palládiumban, itt kezdtem el színjátszani, még gyerekként.
Angol, felsőfok
Felsőfokú C típusú állami (ITK) angol nyelvvizsga
Pitman H-I First Class nemzetközi angol nyelvvizsga
Jazz-balett, disco-tánc, kis néptánc, kis társastánc, kis ének, úszás, snorkelezés, snow scooter, korcsolya, bicikli, kosárlabda, tenisz, pingpong, tollas, szénrajz, grafika, B kategóriás vezetői engedély